Hej igen! Asch nu blev det ett tag sen senast ändå och jag kommer inte ihåg i detalj allt som hänt! Jag ska försöka skriva ner Italienresan till er. Fragmenten iallafall.

Dag 0, fredag
Resedag! Jag o Niklas höll humöret uppe trots försenade flyg, stress i Berlin och utan bagage. Flygbussen var otroligt smidig bara man hittade till den, allra längst bort på flygplatsens busssida. Vi kom till hotellet sent på kvällen och behövde mat så vi sökte upp närmaste McDonalds och tog oss dit. Bara den korta sträckan vi gick dit insåg vi hur fint vi hamnat. Vi passerade ett stort stort hus vid en park som jag såhär i efterhand har jag googlat upp och insett att det var huset för Högsta domstolen. Parken och området kom senare att bli vårt favorithängområde. Vi tog oss över en bro som vi sedan kom tillbaka till för att sitta på kanten o äta.

Utsikten från bron där vi åt våra hamburgare

Parken med stor staty mitt på utanför huset som ni skymtar till höger

Dag 1, lördag
Livet utan resväska. Vi hade bestämt oss för att inte äta hotellfrukosten eftersom vi hade coop precis mitt emot så vi tog oss dit och lyckades med teckenspråk (ingen pratade engelska och vi pratar inte italienska) få till nybakat bröd, färskost, yoghurt och massa vatten. Eftersom vi hade Sverigekläder kavlade vi upp ärmar och ben och gick norrut i staden, över floden och bort till Piazza del Popolo. Vi gick över lite broar men höll på att dö i värmen så vi tog oss tillbaka till hotellrummet för att ta en powernap. Väskan skulle komma mellan 3 och 6 på eftermiddagen så vi spenderade den tiden med att gå till coop o köpa snacks och vin som vi drack upp i det airkonditionerade rummet. Middag hittade vi längs en gata upp mot vatikanen och på kvällen gick vi förbi kyrkan i skymningsljuset.

En av alla broar över Tibern.

Fint ljus och lite folk vid Vatikanen en lördagkväll

Dag 2, söndag
Andra dagen gick vi mot de västra delarna och såg slottet Castel Sant'Angelo några hundra meter ifrån oss. Därifrån gick vi vidare söderut mot trastevere, ett område med medeltiden kvar i byggnaderna och mysiga restauranger. Vi hade läst om en söndagsmarknad så vi spenderade eftermiddagen där. Den var dock väldigt turistig och vi ville i slutändan mest bort från allt folk och de likadan stånden. Så vi tog en bakgata upp bland husen och insåg att det låg en park/kulle precis intill oss. Så vi gick uppåt. Och uppåt. Och hittade en djungel. Och uppåt. Tills vi såg glassskyltar och en kiosk på toppen! Därifrån hade vi utsikt över hela Rom! Vi gick alltså förbi kyrkan San Pietro in Montorio och nådde till slut Cannone del Gianicolo.

Castel Sant'Angelo

Selfie mot gaveln på det stora huset hemma vid oss

Dag 3, måndag
Dag tre hade vi tänkt åka till havet men biljetterna strulade och vi hade väldigt dålig koll från början. Vi beslutade runt lunchtid att det var bättre att vi stannade i stan och tog havet dagen efter. Istället siktade vi mot Colosseum och tog oss dit genom shoppinggatorna i östra Rom. Det var smala trottoarer, massa folk och dyra butiker så vi insåg ganska snabbt även här att sidogatorna var att föredra. När vi tog oss ner mot Colosseum kom vi alltså in från samma håll som alla andra utan passerade flera ruiner och arenor, bland annat Foro di Agusto. Därefter hamnade vi plötsligt i en folkström och drogs ner mot huvudattraktionen. Vi gick ett halft varv, försökte se in genom fönstrena och gick sedan en bit därifrån och upp på en liten kulle där vi kunde se Colosseum på behagligt avstånd utan allt folk. Vi hade hitills inte haft så bra restaurangerfarenheter så vi letade upp restaurang för lunch via Google Maps och valde via de betyg som folk sätter där. Vi hittade då La Base som var ett jättehäftigt hak några gator upp.

Folktom utsikt från vår lilla kulle

Det var ju ändå en kulle så lite överhettade och trötta satte vi oss på en bänk

Precis vid Colosseum fanns denna byggnad, Piazza Venezia, som vi tidigare dag sett sticka upp bland alla hus från vår utsikt på kullen. Så himla stort.

Bild från La Base.

Dag 4, tisdag
Så dag 4 blev det havet istället. Vi tog bussen till Roma Termini och därifrån tåget till Santa Marinella. För ca 300 spänn fick vi härliga solsängar och parasoll några meter från vattnet som låg fint i en liten "vik". Vi turades om att bada och sola hela dagen innan vi började leta middagsställe på kvällen. Tyvärr var alla restauranger vi hittade fullbokade, superdyra eller utan havsutsikt. Förutom den precis vid stranden. Som inte var särskilt bra. Men vi hade husets vin och vi hade utsikten över det klarblå havet!

Frukt som förrätt till vår middag. Inga restauranger hade ens öppnat när vi började leta så vi blev positivt överraskade när vi hittade det här stället i väntan.

Vi köpte en flaska Vodka under någon av de första dagarna och gjorde då och då under resan drinkar (pff groggar på resa är lite finare än groggare hemma så drinkar kan vi kalla det) och åt snacks. Stranden var inget undantag. Vi köpte kall läsk och hällde obekymrat upp svalkande drinkar.

Dag 5, onsdag
Onsdagen blev en form av mysdag och slappadag. Vi vandrade tillbaka till Trastevere igen för att kika mer på de delar av området som vi missat tidigare dagar och spenderade timmar åt att försöka ta oss in i den park vi gått runt på söndagen. När vi till slut hittade ingången (förutom alla höga murar) visade det sig att det kostade inträde så vi struntade i det och köpte glass istället. På kvällen gick vi förbi Piazza Navona, som vi passerat några gånger tidigare påväg ner genom stan, för att hitta en bra restaurang. Det gjorde vi. Vi hittade jättemysiga Fatto In Casa med rolig och trevlig personal och otroligt goda pastarätter.

Selfie från en av fontänerna på Piazza Navona

Dag 6, torsdag
Dag 6 var vår sista dag och vi bestämde att vi ville hitta lite souvernirer. Jag är ganska förtjust i användbara sånna och blev överlycklig när vi hittade en fantastiskt stor delikatessbutik, Castroni, bara 400 meter från vårt hotell. Där fanns allt från svensk jorgubbssaft och äppelvinäger till kinesiska sushiråvaror. Och såklart mängder av italienska viner, likörer och pestos. På kvällen köpte vi på oss ett gäng öl och satte oss vid floden med ost och kex från Coop. Vi funderade på olika restaurangalternativ men bestämde oss för samma som tidigare kväll. Efter en soppa på ett annat ställe, där vi egentligen bara stannade för att ta en öl till, hade vi dock tagit oss vatten överhuvudet. Båda åt upp sina stora pastaportioner på favoritrestaurangen men vi kunde knappt resa oss från bordet, så mätta var vi. Halvvägs hem var vi tvungna att stanna för att låta magen vila och när vi kom hem till hotellrummet var det inte mycket annat vi orkade göra än lägga oss på sängen och sova. Som tur var var vi båda väldigt nöjda med kvällen och resandet i Rom.

Egentligen är bilden från vårt första besök på restaurangen men vi var lika lyckliga och knäppa båda gångerna vi var där.

Dag 7, fredag
Hemresa. Efter en helt fantastisk semester kändes det på något sätt ändå skönt att fly från den 30+gradiga värmen. Vi hade ju ändå varit runt i nästan hela stan.