Första veckan på jobbet åkte utbildningsanvariga, studiesocialt ansvariga och kårordförande (avgående och nya) till Visby. Tidig avgång 03 från Linköping och framme 11 på Gotland efter färjan. Här kommer en bildbomb men kom ihåg att långt ifrån allt dokumenterades. Det var en jättemysig vecka och jag har fått massa inspiration och perspektiv inför mitt kommande år!
 
Alla dessa rosor längs vare gathörn!
 
Utsikt!
Första seminariet jag och Jakob var på! Det hölls i en gammal medeltidslokal men med hightech skärmar och avancerat panelupplägg. Under seminariet diskuterades Sveriges energifrågor ur ett internationellt perspektiv - är sverige exceptionellt och en förebild eller bara möjligt på grund av våra geografiska förutsättningar? Superintressant!
 
Det blev även dopp på kvällen!
 
På måndagen började jag och Linnea med IVAs seminarie om digitalisering. Vi hade väntat oss en tydligare universitetsvinkling men fick nöja oss med en kvarts samtal om vilka kompetenser som kan komma att behövas och vilka nya ämnen som kan behöva läras ut till unga. Bland annat lades stort fokus på integritet - att en arbetsplats i framtiden kan kräva mer information om vad som sker på digitala jobbenheter och hur man ska skilja på privat information och nyttig information för företagen. En annan fråga var hur "ledarskapet" behöver förändras när informationen blir mer tillgänglig för alla istället för att vara samlad hos ledaren. Mycket intressant och många tankar som väcktes!
 
 
Sedan gick jag på två seminarier i denna mäktiga medeltidssal! Det var RISE (svenska forskningsinstitutet) som höll panel om digitalisering på lägre skolnivå. Jag fick perspektiv på att de lägre årskurserna kommer förändras och insåg att en stor debattfråga på universitetsnivå är om vi behöver förändras som följd? Kommer kommande generationer ställa högre digitala kvalitetskrav på utbildningar? På onsdagen gick jag dock på ett seminarie som visade forskning om att traditionell lärarledd utbildning är mest effektiv så frågan är värd att analysera mer.
 
Jag tog mig fram längs så många mysiga gränder att jag var tvungen att fota överallt!
 
På måndagseftermiddagen gick jag själv på ett seminarie från Chalmers högskola. På bilden ser ni Maria Knutson Wedel, vicerektor på Chalmers, och kårordförande Carl som diskuterade om ingenjörer idag är mogna för att bygga en hållbar framtid. Jätteintressant och jag insåg hur viktigt det är att ämnen hänger ihop och kopplas till varandra och den globala riktningen. På chlamers finns två kurser som är ren miljö på åtminstone maskiningenjörsutbildningen. Som EMMare kom jag till insikt om hur lite rena erfarenheter andra studenter får och att frågan är värd att ta upp mer medvetet när det gäller utveckling av våra program på LiU!
 
Efter det åkte vi och hängde vid raukarna. Här ser ni Irma, Erik och Amanda som var duktiga på att klättra.
 
Vi hittade även Gotlands största rauk men bestämde oss för att baksidan var coolare än framsidan och klättrade ner till vattnet. Där såg stranden mer ut som ett semesterparadis än en ö i österjön
 
Även om framsidan var fin den med var det roligare att Linnea och Jakob fotade varandra när de skulle fota mig. Här ser ni en av alla snygga poser som förevigades.
 
På tisdagen tog jag inte så mycket bilder men framåt slutet av dagen gick vi runt hela Visbys ringmur och jag blev kär i medeltidskänslan!
 
Även onsdagen var jag sämt på att fotografera men på kvällen fick vi världens mest fantastiska solnedgång och hade picknick längs med muren. Här sitter gänget och myser!
 
 
På en föreningsplats hade ägarna byggt upp en tron och kallade konstverket för "game of phones" i anspelning på "game of thrones"-tronen! Superkul! Här ser ni Erik som gör en ganska bra Trump-imitation.
 
Sista bilden får tala för den magiska stämningen under hela resan! Allt var drömmigt, rosa fluff och roligt att uppleva :D 
 
Kramkram!


Kommentera

Publiceras ej